"Fiecare pas spre tine însuți e un pas spre Univers și fiecare pas spre Univers e un pas spre tine însuți.
Dar armonia se naște când cunoașterea de sine și cunoașterea Universului merg mână în mână într-o simetrie perfectă."©

miercuri, 6 decembrie 2017

Până la urmă, cât de conștienți putem fi?

Expresia "a fi conștient/ă" a fost înzestrată de-a lungul timpului cu multiple sensuri, astfel încât, atunci când oamenii o folosesc, e foarte posibil să ajungă la diverse conflicte, având senzația că se referă la una și aceeași semnificație.

Personal, folosesc cel mai adesea termenul de "conștiență" (engl. "awareness") când mă refer la "luciditatea câmpului conștiinței" - sens preluat din "Experiența conștientizării" scrisă de Ovidiu Brazdău. Folosind acest sens, omul poate fi mai mult sau mai puțin conștient de ceea ce se întâmplă cu/în mintea sa, cu emoțiile și corpul său, mai mult sau mai puțin conștient de comportamentele și consecințele comportamentelor lui (😁), de faptul că se află într-un proces de transformare complex, etc.

De asemenea, obișnuiesc să privesc conștiența prin prisma stadiilor dezvoltării spirituale (din psihologia transpersonală), cea mai simplă ierarhizare fiind cea realizată de Frances Vaughan (1998) ce consideră că omul poate evolua trecând prin stadiile: 1. egocentric, 2. sociocentric, 3. worldcentric (planetar), 4. transpersonal. Fiecăruia dintre aceste stadii îi corespunde altă structură de conștiință, de la conștiința de sine obișnuită, până la formele de conștiință extinse: transconștiința și Conștiința Cosmică. Dar n-o să intru astăzi în detalii atât de.. tehnice 😃 ca să nu-mi pierd chiar toți cititorii.

Dar ce importanță are până la urmă cât de conștienți suntem? Are o foarte mare importanță, dar poate că nu toată lumea are timp să-și clarifice în minte importanța și consecințele din cauza vitezei cu care suntem nevoiți să rezolvăm prioritățile cotidiene. Din multitudinea de consecințe pe care le are gradul nostru de conștiență/conștientizare, una dintre cele mai importante este felul în care relaționăm cu unii cu ceilalți, amprentele pe care le lăsăm în urma trecerii noastre unii prin viețile celorlalți.

Cel mai bine e să vă dau un exemplu. Și l-am ales pe ultimul care mi-a rămas mai mult în minte 😃.

Am mari pretenții de la mine când vine vorba de conștiență. Nu de alta, dar lucrez de mult timp la treaba asta și o fac în mod serios și susținut 😁. De aceea sunt foarte atentă la ceea ce simt, gândesc, spun și la ceea ce fac clipă de clipă. Pentru alții ar putea părea obositor să fii mereu atent, însă pentru mine a devenit un mod de viață, unul pe care l-am ales. Să ne-nțelegem, nu înseamnă că nu-mi mai scapă lucruri din vedere 😁 (când sunt obosită), însă de obicei sunt foarte atentă, mai ales când interacționez cu oamenii.

Acum vreo lună am vizitat o bună prietenă care tocmai își pusese niște ferestre termopan. Și stând noi de vorbă la cafea, după vreo două ore veni vorba despre sinceritate și despre plusurile și minusurile acesteia (pentru că le are pe-amândouă, deși nu se vorbește de obicei de ambele). Cum ne cunoaștem foarte bine, de 10 ani, și ne știm concepțiile, valorile, etc., am precizat doar în treacăt ce bine ar fi dacă măcar prietenii mei foarte apropiați mi-ar spune direct și în timp real atunci când ceea ce spun îi deranjează în vreun fel.

Aparent fără vreo legătură cu discuția, mă întreabă:
- Ce zici de termopanele astea? Cum îți par? De calitate?
Deși m-a surprins întrebarea ei, am răspuns uitându-mă la fereastra bucătăriei unde stăteam:
- Par ok, să-ți spun drept nu mă prea pricep, plus că eu n-am și nici nu m-a interesat cum ar fi acelea de calitate...
În timp ce răspundeam mi-am amintit că avusesem o scurtă discuție despre termopane cu vreo lună mai în urmă când ea luase hotărârea să-și pună. Ca să înțelegeți contextul mai trebuie să precizez că prietena mea își ghidează viața ținând cont de legea atracției, motiv pentru care nu are griji, nici frici.
- Ți-amintești discuția noastră în care mi-ai spus să am grijă să nu aleg varianta cea mai ieftină ca să nu risc să fie făcute "în garaj sau în baie"?
- Mi-amintesc, cum să nu..? și am zâmbit amuzată că i-a rămas în minte expresia.. O folosisem deoarece spunea că cineva îi propusese să i le facă fără factură.
- Deși sunt convinsă mereu că lucrurile merg bine și ele chiar merg așa, după ce tu m-ai atenționat, omul căruia i-am dat avansul a început să mă amâne, iar în mine a încolțit îndoiala.. M-a amânat de două ori și îndoiala a crescut în mine cu fiecare conversație telefonică. Ar fi fost fain dacă n-ai fi spus treaba aia și n-ai fi sădit acea sămânță de frică în mine. Îți dai seama că nu ți-aș fi mărturisit niciodată asta dacă nu ai fi cerut-o acum așa hotărât 😃. Plus că știi că îmi rezolv singură îndoielile 😃.

E drept că pe moment mi-a dispărut zâmbetul și m-am cam supărat pe mine pentru ceea ce am generat prin "binevoitoarea" mea atenționare și expresia aceea atât de "nevinovată". M-am supărat pe mine având în vedere că ne cunoaștem atât de bine și ar fi trebuit să intuiesc că nu e cazul de nici o atenționare. Altfel spus: ar fi trebuit să fiu conștientă de ce e cazul și ce nu. Desigur, apoi am râs copios amândouă de cât de ușor ne pot scăpa "chestii" și de cât de bine e că avem capacitatea să nu-l învinuim pe celălalt pentru cum simțim fiecare lucrurile.


Așa e, suntem diferiți, gândim, simțim și avem scări de valori diferite. E clar că nu putem intui mereu ce ecou vor avea replicile sau comportamentele noastre asupra oamenilor cu care interacționăm. Și totuși, dacă avem oarece pretenții de la noi, vom fi conștienți că întotdeauna e loc pentru un grad mai mare de conștiență în modul în care relaționăm. Pentru că, în cele mai multe cazuri, greșelile de relaționare (amprentele de care nu suntem conștienți) se soldează cu deteriorarea relației sau chiar distrugerea ei.

În continuare dau mai departe o nouă ediție a emisiunii "Orizontul Cunoașterii" realizată de Constantin Luca - emisiune în care am abordat subiectul conștiență/grad de conștientizare din mai multe unghiuri de vedere (atâtea cât a permis timpul). Vă invit să o urmăriți cu speranța că veți găsi măcar câteva clarificări utile pe calea personală. Vizionare plăcută..


* Dacă ai nevoie de sprijin/ghidare în procesul de transformare sau în procesul de evoluție conștientă - îți pot fi alături. Mă poți contacta pe adresa: adina.amironesei@yahoo.com și vom programa o ședință de consiliere. Despre mine găsești informații aici-link.
***

De asemenea, recomand câteva cărți care aduc clarificări cititorului în privința conștienței și a măsurii în care putem fi conștienți:
- "Experiența conștientizării" -Ovidiu Brazdău- comandă online aici-link sau aici-link;
- "Trezirea din somnul conștiinței" -Steve Taylor- comandă online aici-link;
- "Miracolul conștientizării" -Thich Nhat Hanh- comandă online aici-link;
- "Pacea poate fi întâlnită la fiecare pas" -Thich Nhat Hanh- comandă online aici-link;
- "Conştientizarea. Cheia pentru a trăi în armonie" -Osho- comandă online aici-link;
- "Fii aici, acum" -Ram Dass- comandă online aici-link;
- "Sunt aici acum" -The Mindfulness Project- comandă online aici-link;
- "Mindfulness pentru începători" -Jon Kabat-Zinn- comandă online aici-link;
- "Mindfulness zi de zi" -Jon Kabat-Zinn- comandă online aici-link;
- "Mindfulness pe înţelesul tuturor" -Bhante Henepola Gunaratana- comandă online aici-link.
- "Acvariul din Ocean. Mindfulness ca stil de viaţă" -Daniela Andreescu- comandă online aici-link.
***
Dacă ai ajuns pentru prima dată în căsuța mea virtuală, îți spun bine ai venit! Articolele pe care le vei găsi aici cuprind informații utile pentru dezvoltarea noastră dar și recomandări de filme sau materiale video ce aduc bucurie pentru suflet. Poți căuta un subiect care îți place folosind lista cuvintelor cheie din coloana din dreapta. Abonează-te la newsletter și vei primi pe mail articole, recomandări de filme, dar și alte materiale care nu apar pe blog. Te mai aștept
cu drag  💗

Niciun comentariu: